Επιλέξιμα Ιδρύματα:
Στόχοι των συμπράξεων σχολικών ιδρυμάτων
Η ενέργεια COMENIUS 1 συμβάλλει στην επίτευξη των γενικών στόχων του COMENIUS ενισχύοντας διακρατικές συμπράξεις σχολικών ιδρυμάτων. Κάθε σύμπραξη υλοποιεί ένα σχέδιο διακρατικής συνεργασίας στο πλαίσιο του Σχεδίου COMENIUS κάθε συμμετέχοντος σχολικού ιδρύματος.
Στο πλαίσιο της ενέργειας COMENIUS 1, τα σχολικά ιδρύματα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν υποψηφιότητα για οικονομική ενίσχυση σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες σχεδίων:
Πέραν των ανωτέρω, τα σχολικά ιδρύματα μπορούν να υποβάλουν υποψηφιότητα υποδοχής ενός βοηθού καθηγητή γλωσσών COMENIUS. Για σχολικά ιδρύματα τα οποία επιθυμούν να ξεκινήσουν συνεργασία για την υλοποίηση ενός σχεδίου, διατίθεται χρηματοδότηση για προπαρασκευαστικές επισκέψεις.
Το Σχέδιο COMENIUS
Κάθε σχολικό ίδρυμα, το οποίο επιθυμεί να υποβάλει υποψηφιότητα για χρηματοδότηση στο πλαίσιο της ενέργειας COMENIUS 1, είτε ως συντονιστής είτε ως εταίρος ενός σχεδίου, συντάσσει ένα Σχέδιο COMENIUS, στο οποίο αναλύεται η αναμενόμενη συμβολή των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων συνεργασίας στην περαιτέρω ανάπτυξή του. Το Σχέδιο COMENIUS πρέπει να περιλαμβάνει σύντομη περιγραφή του σχολικού ιδρύματος και των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων του (ενδεχόμενη πείρα από συνεργασίες, προβλεπόμενες δραστηριότητες και επιθυμητά αποτελέσματα).
Το Σχέδιο Comenius κάθε σχολικού ιδρύματος υποβάλλεται παράλληλα με την αίτησή του για οικονομική ενίσχυση σχεδίων στο πλαίσιο της ενέργειας COMENIUS 1 ή για υποδοχή βοηθών καθηγητών γλωσσών COMENIUS. Το Σχέδιο COMENIUS, πέραν του ότι αποτελεί ένα σημαντικό στρατηγικό εργαλείο για το ίδιο το σχολικό ίδρυμα, λειτουργεί και ως έγγραφο αναφοράς, το οποίο χρησιμοποιείται από τις Εθνικές Μονάδες Συντονισμού κατά την αξιολόγηση της υποψηφιότητας του σχολικού ιδρύματος σε σχέση με τις πραγματικές δυνατότητές του.
Κατηγορίες υποστηριζόμενων σχεδίων
Στον ακόλουθο πίνακα περιλαμβάνονται τα βασικά χαρακτηριστικά των τριών κατηγοριών σχεδίων τα οποία υποστηρίζονται στο πλαίσιο της ενέργειας COMENIUS 1:
|
Σχέδιο COMENIUS για σχολικά ιδρύματα |
Σχέδιο COMENIUS για εκμάθηση γλωσσών |
Σχέδιο COMENIUS για ανάπτυξη σχολικών ιδρυμάτων |
Με επίκεντρο το μαθητή |
X |
X |
|
Με επίκεντρο το ίδρυμα |
|
|
Χ |
Σύμπραξη |
πολυμερής |
Διμερής |
πολυμερής |
Διάρκεια σχεδίου |
3 συνεχή σχολικά έτη κατ ανώτατο όριο |
κανονικά 1 σχολικό έτος |
3 συνεχή σχολικά έτη κατ ανώτατο όριο |
Σχέδια COMENIUS για σχολικά ιδρύματαΤα σχέδια COMENIUS για σχολικά ιδρύματα πρέπει:
Οι ευρύτεροι θεματικοί τομείς για την ανάπτυξη ενός σχεδίου COMENIUS για σχολικά ιδρύματα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις τέχνες, τις θετικές επιστήμες, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την πολιτιστική κληρονομιά, την ευρωπαϊκή ιθαγένεια, τη χρήση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας ή την καταπολέμηση του ρατσισμού. Παρά ταύτα, επισημαίνεται ότι τα ανωτέρω θέματα παρατίθενται ενδεικτικά.
Τα σχολικά ιδρύματα παροτρύνονται να επιλέξουν οποιοδήποτε θέμα θεωρούν ενδιαφέρον και σημαντικό, εφόσον αυτό θα λειτουργήσει ως κινητήριος δύναμη συνεργασίας και μάθησης στο πλαίσιο του σχεδίου.
Σχέδια COMENIUS για εκμάθηση γλωσσών
Τα σχέδια COMENIUS για εκμάθηση γλωσσών έχουν στόχο την αύξηση των κινήτρων, της ικανότητας και της αυτοπεποίθησης των νέων όσον αφορά την επικοινωνία σε άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες. Τα εν λόγω σχέδια υλοποιούνται από ομάδες 10 τουλάχιστον νέων, ηλικίας 12 ετών και άνω, από ιδρύματα εταίρους δύο συμμετεχουσών χωρών. Το βασικό στοιχείο των σχεδίων COMENIUS για εκμάθηση γλωσσών δεν είναι η επίσημη διδασκαλία αυτή καθαυτή, αλλά η εκμάθηση γλωσσών μέσω συνεργασίας επί ενός θέματος κοινού ενδιαφέροντος με νέους από άλλη χώρα. Διδάσκοντες εκτός των καθηγητών ξένων γλωσσών ενθαρρύνονται να συντονίζουν ή να συμμετέχουν στις δραστηριότητες του σχεδίου.
Οι εργασίες που προβλέπονται από το σχέδιο θα πρέπει να εντάσσονται στις συνήθεις δραστηριότητες του σχολικού ιδρύματος και να διεξάγονται στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος των συμμετεχόντων μαθητών. Ενθαρρύνεται ιδιαίτερα η ανάληψη διατομεακών δραστηριοτήτων.
Aμοιβαία ανταλλαγή
Η αμοιβαία ανταλλαγή μαθητών, διάρκειας τουλάχιστον 14 ημερών (συμπεριλαμβανομένου του ταξιδιού) αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των σχεδίων COMENIUS για εκμάθηση γλωσσών. Οι ανταλλαγές συνιστούν περιόδους εμπλουτισμένης εργασίας, στη διάρκεια των οποίων οι δύο ομάδες νέων συνεργάζονται στενά στο πλαίσιο του σχεδίου χρησιμοποιώντας την ξένη γλώσσα ως μέσο επικοινωνίας και μάθησης. Οι μαθητές, στη διάρκεια της παραμονής τους στην άλλη χώρα, φιλοξενούνται συνήθως από τις οικογένειες οι μεν των δε. Με τον τρόπο αυτό τους προσφέρεται μια άριστη ευκαιρία να μάθουν τη γλώσσα και να γνωρίσουν τον πολιτισμό του εταίρου.
Δίγλωσσο τελικό προϊόν
Κάθε σχέδιο πρέπει να έχει ως αποτέλεσμα ένα "προϊόν", το οποίο θα παράγεται από κοινού από τις δύο ομάδες μαθητών. Το εν λόγω προϊόν, εφόσον βασίζεται στο γραπτό ή προφορικό λόγο, θα πρέπει να παραχθεί στις γλώσσες και των δύο εταίρων ή σε μια δίγλωσση μορφή, στην οποία θα εκπροσωπούνται πλήρως και οι δύο γλώσσες.
Σχέδια COMENIUS για την ανάπτυξη σχολικών ιδρυμάτων
Tα σχέδια COMENIUS για ανάπτυξη σχολικών ιδρυμάτων προσφέρουν την ευκαιρία στο διευθυντικό και διδακτικό προσωπικό των σχολικών ιδρυμάτων να ανταλλάξουν εμπειρίες και πληροφορίες, να αναπτύξουν από κοινού μεθόδους και προσεγγίσεις για την κάλυψη των αναγκών τους και να εφαρμόσουν πειραματικά και να υλοποιήσουν τις πλέον αποτελεσματικές οργανωτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις στα ιδρύματα εταίρους. Στα εν λόγω σχέδια συνήθως απαιτείται η συνεργασία φορέων της τοπικής κοινωνίας των σχολείων, όπως τοπική αυτοδιοίκηση, κοινωνικές υπηρεσίες, σύλλογοι και επιχειρήσεις.
Θεματικοί τομείς των σχεδίων
Οι ευρύτεροι θεματικοί τομείς για την ανάπτυξη σχεδίων θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την πρόληψη των συγκρούσεων και της βίας, την ενσωμάτωση των μειονοτικών ομάδων στα κανονικά σχολεία, μεθόδους ευέλικτης και εξατομικευμένης διδασκαλίας και διαχείρισης της αίθουσας διδασκαλίας, την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών για τη βελτίωση της απασχολησιμότητάς τους, την προώθηση των ίσων ευκαιριών. Παρά ταύτα, επισημαίνεται ότι τα ανωτέρω θέματα παρατίθενται ενδεικτικά και ότι τα σχολικά ιδρύματα μπορούν να επικεντρωθούν σε οποιοδήποτε θέμα θεωρούν ιδιαιτέρως ενδιαφέρον και σημαντικό.
Τρόπος οργάνωσης σχεδίων
Διαδικασία και χρόνος υποβολής υποψηφιότητας
Αιτήσεις υποβάλλονται στο Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών.Συνιστάται στους ενδιαφερόμενους να συμβουλεύονται τη Γενική Πρόσκληση Υποβολής Προτάσεων, όπου αναφέρονται οι προτεραιότητες και οι προθεσμίες υποβολής αιτήσεων και να έρχονται σε επαφή με το Ι.Κ.Υ. για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις ημερομηνίες υποβολής των αιτήσεων. Επιπλέον για την καλύτερη υλοποίηση του προγράμματος έχουν επιλεγεί 50 υπεύθυνοι από το χώρο της εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη χώρα ως προωθητές του Comenius προκειμένου να διευκολύνουν τους εκπαιδευτικούς της περιοχής τους στην υλοποίηση των σχεδίων.Οι παρατηρήσεις και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα οδηγούν σε χρήσιμα συμπεράσματα που αξιοποιούνται για τη βελτίωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.