7ο Δημοτικό Πύργου

Καινοτόμα Προγράμματα

Μύθοι από την ελληνική αρχαιότητα

Υπεύθυνοι προγράμματος: Σπυρόπουλος Γεώργιος, Κύργου Βασιλική, Μπότσα Δήμητρα

Συνεργάτες: Λιναρδάκη Ανδρεάνα (καθηγήτρια θεατρικής αγωγής),Παπαριστείδη Μαρία ( καθηγήτρια πληροφορικής).

Τάξη Γ?

Σχ.Έτος: 2012-2013

Το πρόγραμμα « Μύθοι από την ελληνική αρχαιότητα » απευθύνεται σε μαθητές της Γ΄ τάξης και είναι σχεδιασμένο με τη μέθοδο project. Ακολουθεί διαθεματικές προσεγγίσεις και ομαδοσυνεργατική εργασία.

 

Επιλογή θέματος

Η  ελληνική μυθολογία διδάσκεται στην Γ τάξη και κατά συνέπεια διατίθεται άφθονο υλικό προς άντληση και διερεύνηση.

 

Γενικός σκοπός

Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές να γνωρίσουν και να απολαύσουν μύθους καθώς και να αναπτύξουν ενδιαφέρον για την ελληνική μυθολογία, που έχει εντυπωσιάσει ολόκληρο τον κόσμο.

 

Επιμέρους στόχοι

o Να γνωρίσουν μύθους  που αναφέρονται σε περιοχές του τόπου τους. 

o Να αποκτήσουν εκφραστικό θάρρος  και να καλλιεργήσουν τη δεξιότητα αφήγησης.

o Να μυηθούν και να ασκηθούν σταδιακά στην επεξεργασία και αξιοποίηση γραπτών εικαστικών πηγών.

o Να κατανοήσουν όρους και έννοιες που σχετίζονται με τη μυθολογία όπως: μύθος, κέρας, της Αμάλθειας κ.ά.

o Nα κατανοήσουν γιατί οι αρχαίοι Έλληνες έπλασαν μύθους για την ερμηνεία διαφόρων φαινομένων.

o Να ασκηθούν στη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης.

o Να αντιληφθούν ότι η αρχαία ελληνική μυθολογία αποτελεί μέρος της ιστορικής και πολιτιστικής μας παράδοσης και να διαπιστώσουν επιβιώσεις στη σημερινή εποχή.

o Να κατανοήσουν την απήχηση της ελληνικής μυθολογίας στην ελληνική και παγκόσμια τέχνη.

 

Διασύνδεση με τα μαθήματα

Το πρόγραμμά μας θα συνδεθεί με διάφορα διδακτικά αντικείμενα :

 

Γλώσσα : ανάγνωση μύθων, ασκήσεις παραγωγής γραπτού λόγου.

Αισθητική αγωγή : αναπαριστούν εικαστικά σκηνές από διάφορους μύθους που τους άρεσαν περισσότερο.

Μελέτη περιβάλλοντος : μελέτη σχετικών ενοτήτων, εντοπισμός περιοχών στο χάρτη όπου αναφέρονται οι διάφοροι μύθοι.

 

Δραστηριότητες

 

o Κατασκευή σταυρόλεξου ? κρυπτόλεξου και ακροστιχίδων ?σχετικών με την ελληνική μυθολογία.

o Συλλογή εικόνων από διάφορα έργα τέχνης που έχουν ως θέμα τους την ελληνική μυθολογία.

o Αναπαριστούν εικαστικά σκηνές από την ελληνική μυθολογία πάνω σε αγγεία. (3)

o Γράφουν μύθους που τους εντυπωσίασαν και φτιάχνουν ένα δικό τους βιβλίο.

o Διηγούνται την ιστορία του τρωικού πολέμου παρατηρώντας τις εικόνες του σχολικού βιβλίου.

o Παραγωγή γραπτού λόγου (συνθέτουν διαλόγους από πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας, και γράφουν για τον αγαπημένο τους ήρωα).

o Ζωγραφιές με το ηλιακό σύστημα και συλλογή εικόνων από πλανήτες, διαστημόπλοια, διαστημικούς σταθμούς και προγράμματα.

o Επίσκεψη στο Μουσείο Ήλιδας.

o Παραγωγή γραπτών εκθέσεων σχετικών με την επίσκεψη των μαθητών στο Μουσείο της Ήλιδας.

o Γράφουν μύθους από την ελληνική αρχαιότητα για τις περιοχές που επισκέφτηκαν.

o Επίσκεψη στο Μουσείο των μουσικών οργάνων των αρχαίων Ελλήνων στο Κατάκολο.

o Εικαστικές κατασκευές με αναπαραστάσεις από την ελληνική μυθολογία.

o Συλλογή πληροφοριών για τον Όλυμπο, τον τόπο κατοικίας των 12 θεών της ελληνικής μυθολογίας.

o Επίσκεψη στο Μουσείο Αρχαίας Ολυμπίας.

o Θεατρική παράσταση.

 

Εφαρμογή προγράμματος

Με το πρόγραμμα θα ασχοληθούμε από τις αρχές Νοέμβρη ως το τέλος της σχολικής χρονιάς κατά τη διάρκειας της Ευέλικτης Ζώνης και της Αισθητικής Αγωγής.

 

 

Συνεργάτες

Δασκάλα Θεατρικής Αγωγής : Λιναρδάκη Ανδρεάνα

Δασκάλα Εικαστικών: Καλφάκη Λένα

Δάσκαλος Μουσικής: Γκιντζίρης Γιώργος

Δασκάλα Τ.Π.Ε.  : Παπαριστείδη Μαρία

 

 

Αξιολόγηση

Διαδικασία Αξιολόγησης ? φάσεις παρακολούθησης:

     

Αρχική αξιολόγηση με μορφή συζήτησης όπου καταγράφονται οι γνωστές και  άγνωστες έννοιες σχετικές με το θέμα.

Διαμορφωτική αξιολόγηση: Επαναπροσδιορισμός εννοιών.

Τελική αξιολόγηση: Επιτυχής παρουσίαση του προγράμματος με τη συμμετοχή μαθητών στο θεατρικό έργο «ο Τρωικός πόλεμος»

Φυτά και ζώα της πατρίδας μας

Υπεύθυνοι προγράμματος: Μπότσα Βασιλική, Τσουρούλα Μαρία

Συνεργάτες: Γκιντζίρης Γιώργος ( καθηγητής μουσικής), Λιναρδάκη Ανδρεάνα (καθηγήτρια θεατρικής αγωγής),Παπαριστείδη Μαρία ( καθηγήτρια πληροφορικής).

Τάξη ΣΤ?

Σχ.Έτος: 2012-2013

Στα πλαίσια του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης επιλέξαμε σε συνεργασία με τους μαθητές της τάξης να ασχοληθούμε με τη χλωρίδα και πανίδα της χώρας μας. Πρόκειται για ευρύ θέμα με πολλές παραμέτρους που προσφέρεται για προσέγγιση από μαθητές της ΣΤ΄ τάξης. Επίσης σημαντικό ρόλο στην επιλογή του θέματος έπαιξε το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα με πλούσια χλωρίδα και πανίδα και διαθέτει ποικιλία οικοσυστημάτων (δάση, λίμνες, ποτάμια).

 

Βασικοί Σκοποί:

 

? να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τη φύση με βιωματικό τρόπο ώστε να ευαισθητοποιηθούν γύρω από περιβαλλοντικά προβλήματα,

? να κατανοήσουν τη σημασία της τροφικής αλυσίδας για τη διατήρηση φυτικών και ζωικών ειδών,

 

? να γνωρίσουν οργανώσεις προστασίας φυτών και ζώων (ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, WWF),

? να προσεγγίσουν το θέμα με διαθεματικό τρόπο.

 

Επιμέρους στόχοι:

? να συλλέξουν οι μαθητές πληροφορίες για φυτά και ζώα που υπάρχουν και αναπτύσσονται στη πατρίδα μας (γνωστικός),

? να καταγράψουν και να μελετήσουν ενδημικά ή υπό εξαφάνιση είδη (γνωστικός),

? να διαμορφώσουν θετική στάση για κάθε προσπάθεια σωτηρίας φυτών ή ζώων (συναισθηματικός),

? να προβληματιστούν για τις ανθρώπινες δραστηριότητες που θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα φυτών ή ζώων (συναισθηματικός).

 

Μέθοδος προσέγγισης:

Οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες για τη συλλογή και επεξεργασία των πληροφοριών, θα πραγματοποποιηθούν εκπαιδευτικές επισκέψεις και θα γίνουν επιτόπιες παρατηρήσεις. Η εργασία θα διεξαχθεί με τη μέθοδο PROJECT.

 

Συσχετισμός με τα μαθήματα:

Γλώσσα: επεξεργασία κειμένων, άρθρων σχετικών με φυτά και ζώα, ανάγνωση των μύθων του Αισώπου, εύρεση παροιμιών, αινιγμάτων, λεξιλογίου.

Μαθηματικά: προβλήματα με φυτά και ζώα, ταξινόμηση, στατιστικοί πίνακες.

Γεωγραφία: γνωριμία με περιοχές της Ελλάδας που προστατεύουν φυτικούς ή ζωικούς οργανισμούς, γεωγραφική κατανομή και ενασχόληση με το σχολικό άτλαντα.

Ιστορία: θέση φυτών και ζώων στη μυθολογία (άθλοι του Ηρακλή).

Φυσικά: επεξεργασία των σχετικών ενοτήτων « Έμβια, Άβια, Φυτά», δημιουργία φυτολογίου ή άλμπουμ με φυτά και ζώα (άγρια ? ήμερα).

Μουσική: γνωριμία με σχετικά τραγούδια.

Αισθητική Αγωγή: ζωγραφιές με φυτά και ζώα, θεατρικό παιχνίδι.

Τ.Π.Ε: δημιουργία διαγραμμάτων με την κατανομή φυτικών και ζωικών ειδών στην Ελλάδα.

 

Ενδεικτικές επισκέψεις:

-Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Πάτρας ή Αθήνας ( Γουλανδρή)

-Δάσος Φολόης

-Βοτανικός κήπος στην Αρχαία Ολυμπία

-Αττικό Ζωολογικό Πάρκο

-Λιμνοθάλασσα Κοτυχίου.

 

Παιδιά..Είμαστε όλοι ίδιοι

Υπεύθυνοι προγράμματος: Μπότσα Βασιλική, Τσουρούλα Μαρία

Συνεργάτες: Γκιντζίρης Γιώργος ( καθηγητής μουσικής), Λιναρδάκη Ανδρεάνα (καθηγήτρια θεατρικής αγωγής),Παπαριστείδη Μαρία ( καθηγήτρια πληροφορικής).

Τάξη ΣΤ?

Σχ.Έτος: 2012-2013

Στα πλαίσια του προγράμματος διαθεματικών και δημιουργικών δραστηριοτήτων στα σχολεία ΕΑΕΠ επιλέξαμε σε συνεργασία με τους μαθητές της τάξης να επεξεργαστούμε το θέμα των Δικαιωμάτων του Παιδιού.

Βασικό ρόλο στην επιλογή του θέματος έπαιξε το γεγονός ότι πλέον στα σχολεία, στη γειτονιά και στην κοινωνία ζουν παιδιά μεταναστών ή αλλοδαπών των οποίων πολλές φορές καταπατούνται τα δικαιώματα ( βία, εργασία, ρατσισμός, πείνα, εκμετάλλευση).

 

Βασικοί Σκοποί:

-να γνωρίσουν τα παιδιά τα βασικά τους δικαιώματα ώστε να μην κάνουν ενέργειες που τους υποχρεώνουν οι μεγάλοι,

-να επεξεργαστούν περιπτώσεις παραβίασης δικαιωμάτων και να εκθέσουν τις απόψεις τους,

-να ερευνήσουν το θέμα μέσα από πολλά μαθήματα.

 

Επιμέρους στόχοι:

-να συλλέξουν πληροφορίες και να καταγράψουν στοιχεία (γνωστικός στόχος),

-να γνωρίσουν τα δικαιώματά τους ώστε να τα προφυλάσσουν (γνωστικός στόχος),

-να αποκτήσουν φυσιολογική αντίδραση και θετική στάση απέναντι στη διαφορετικότητα παιδιών με άλλο χρώμα, θρησκεία, φύλο ή σε παιδιά διαφορετικής πληθυσμιακής ομάδας (συναισθηματικός στόχος).

-να μάθουν για οργανώσεις που προστατεύουν τα παιδιά ( χαμόγελο του παιδιού, γιατροί χωρίς σύνορα, unicef).

 

Μέθοδος προσέγγισης:

Οι μαθητές θα εργαστούν ομαδοσυνεργατικά, θα συλλέξουν και θα αναλύσουν πληροφορίες. Η εργασία θα διεξαχθεί με τη μέθοδο PROJECT.

 

Διαθεματικότητα:

Γλώσσα: οι μαθητές θα επεξεργαστούν γραπτά τα δικαιώματα, θα εκφράσουν απόψεις και θα επιχειρηματολογήσουν.

Μαθηματικά: θα κάνουν συγκρίσεις με στατιστικά στοιχεία και ποσοστά.

Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή: θα γίνει μελέτη της Διακήρυξης των δικαιωμάτων του παιδιού από τη σχετική ενότητα.

Γεωγραφία: θα καταγραφούν οι εθνότητες που ζουν στην Ελλάδα και θα γίνει συζήτηση για τις χώρες που εμφανίζουν τις περισσότερες παραβιάσεις.

Τ.Π.Ε.: συλλογή πληροφοριών και κατασκευή διαγραμμάτων.

Αισθητική Αγωγή: τα παιδιά ζωγραφίζουν με θέμα τα δικαιώματά τους και φτιάχνουν συνθήματα.

Μουσική: τραγουδούν σχετικά τραγούδια (Αν όλα τα παιδιά της γης, τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο).

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Στις 11 Δεκεμβρίου που είναι παγκόσμια ημέρα του παιδιού θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση ? αφιέρωμα στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας.

 

 

Αξιολόγηση Προγράμματος

Σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες στο διαδίκτυο, εφημερίδες, εγκυκλοπαίδειες σχετικές με τα δικαιώματα των παιδιών και πώς αυτά παραβιάζονται σε μερικές χώρες. Εργάστηκαν ομαδικά, αντάλλαξαν απόψεις αλλά κυρίως ευαισθητοποιήθηκαν απέναντι στη διαφορετικότητα κάποιων παιδιών.

 

Συγκεκριμένα:

Α) Πήραν μέρος σε θεατρικά δρώμενα

- « Τα παιδιά έχουν φωνή, έχουν δικαιώματα » των Άντρη Ταντελέ & Νεοφύτα Πολυδώρου

- « Τα δικαιώματα του παιδιού» της Σύλβιας Λουκά.

 

Β) Παρακολούθησαν ολιγόλεπτα βιντεάκια της UNICEF που αναφέρονταν σε βασικά δικαιώματα των παιδιών

 

Γ) Τραγούδησαν σχετικά τραγούδια και ταυτόχρονα τα παρακολουθούσαν οπτικοποιημένα (Όμορφη Μέρα, Τα Παιδιά Ζωγραφίζουν στον Τοίχο)

 

Δ) Με τη βοήθεια της καθηγήτριας πληροφορικής βρήκαν εικόνες και τις πλαισίωσαν μουσικά με το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Αν Όλα τα Παιδιά της Γης»

 

Ε) Συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο στην τάξη και επεξεργάστηκαν τα δεδομένα.

 

ΣΤ) Συμπλήρωσαν σταυρόλεξο κι έκαναν σχετικές με το θέμα γλωσσικές εργασίες.