7ο Δημοτικό Πύργου

Καινοτόμα Προγράμματα

Ενέργεια και Περιβάλλον

 

Υπεύθυνοι προγράμματος: Πολυχρονίδη Στυλιανή, Τυλιγάδα Βασιλική

Τάξη Ε?

Σχ.Έτος: 2012-2013

 

Επιλογή θέματος:

Στο πλαίσιο του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με ένα περιβαλλοντικό θέμα σε σχέση με την Ενέργεια καθώς το ενεργειακό πρόβλημα είναι στην εποχή μας ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει άμεσα ο άνθρωπος. Οι πηγές ενέργειας δεν είναι ανεξάντλητες και η συνεχής αύξηση του πληθυσμού παγκοσμίως έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη κατανάλωση ενέργειας. Στις σύγχρονες κοινωνίες καταναλώνονται ολοένα και μεγαλύτερες ποσότητες ενέργειας με αποτέλεσμα την αύξηση του  κινδύνου εξάντλησης των ενεργειακών αποθεμάτων, αλλά και τη ρύπανση της ατμόσφαιρας (όξινη βροχή, φαινόμενο του θερμοκηπίου κ.ά.)

    

Σκοπός:

Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στο ενεργειακό ζήτημα και να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές, που θα γίνουν τρόπος ζωής, για εξοικονόμηση ενέργειας.

 

Στόχοι:

 

?Να κατανοήσουν ότι ο ήλιος είναι η βασική πηγή ενέργειας για τη Γη.

?Να αντιληφθούν την παγκοσμιότητα των πηγών ενέργειας και το ότι οι πηγές αυτές δεν είναι ανεξάντλητες.

 

?Να διακρίνουν τις πηγές αυτές σε ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες και να εντοπίσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης των πηγών αυτών.

?Να αναγνωρίσουν λάθη στη χρήση της ενέργειας, καθώς και την αλόγιστη χρήση της.

?Να προτείνουν λύσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας και προστασίας του περιβάλλοντος.

?Να εξοικειωθούν με την επιστημονική μέθοδο, μέσα από μελέτη βιβλιογραφίας, τη διεξαγωγή έρευνας και τη συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες.

?Να ευαισθητοποιηθούν και να ενεργοποιηθούν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος.

?Να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές θετικές προς το περιβάλλον.

?Να αποκτήσουν όλοι οι μαθητές οικολογική συνείδηση.

?Να αναπτύξουν πρωτοβουλίες, να συνεργάζονται και να εκφράζονται δημιουργικά.

 

Διασύνδεση με τα μαθήματα

Γλώσσα: Κατανόηση και διερεύνηση σχετικών κειμένων από το βιβλίο της Γλώσσας και από το Ανθολόγιο, Παραγωγή γραπτού λόγου (αφήγηση, συνέντευξη), Σύνθεση ακροστιχίδων, σταυρολέξων κ.ά. Στα πλαίσια της Φιλαναγνωσίας ανάγνωση λογοτεχνικού βιβλίου σχετικό με το ενεργειακό πρόβλημα.

Μαθηματικά: Μελέτη και χρήση στατιστικών πινάκων και γραφικών παραστάσεων, κατασκευή και επίλυση προβλημάτων ποσοστών.

Ερευνώ και Ανακαλύπτω: Μελέτη και ανάπτυξη της ενότητας της Ενέργειας και του Ηλεκτρισμού.

Γεωγραφία: Η Ενότητα «Ποτάμια της Ελλάδας» και τη χρήση τους από τη βιομηχανία, κατασκευή χαρτών παραγωγής ενέργειας (εργοστάσια παραγωγής ενέργειας).

Εικαστικά: Δημιουργία κολάζ, ζωγραφιές, αφίσες με μηνύματα, κατασκευή μακέτας.

Θεατρική Αγωγή: Θεατρικό από τα παιδιά για την ενέργεια και το περιβάλλον.

Η μουσική στην αρχαία Ελλάδα

Υπεύθυνος προγράμματος: Γιώργος Γκιντζίρης

Τάξη ΣΤ?

Σχ.Έτος: 2012-2013

Επιλογή θέματος: Το θέμα επελέγη με αφορμή το Κεφάλαιο 9 στο βιβλίο της μουσικής: Η ελληνική μουσική στους αιώνες.

Στόχος: Να γνωρίσουν τα παιδιά τη μουσική πραγματικότητα των αρχαίων ελλήνων.

 

Δράσεις:

? Μορφές αρχαίας ελληνικής μουσικής   

- Λίνος: Τραγούδι του τρύγου   

- Ιάλεμος: Πένθιμο τραγούδι   

- Υμέναιος: Τραγούδι του γάμου   

- Κώμος: Εύθυμο τραγούδι στο τέλος του γλεντιού   

- Ωδή: Μελοποιημένα ποιήματα των λυρικών ποιητών.   

- Παιάνας: Ύμνος που αποδιδόταν στον Απόλλωνα και στην Άρτεμη.   

- Ελεγεία: Μικρό λυρικό ποίημα.   

- Θρήνος: Πένθιμο τραγούδι με το οποίο τιμώνταν  οι νεκροί.   

- Επινίκιο: Θριαμβευτικό τραγούδι για να υμνήσουν μια πολεμική νίκη.

 

? Αρχαίοι Έλληνες μουσικοί   

-Αγάθων   

-Αθηναίος   

-Αισχύλος   

-Ανακρέων   

-Αριστόξενος   

-Αριστοτέλης   

-Αρχίλοχος   

-Δάμων   

-Δράκων   

-Ερατοκλής   

-Θαλήτας   

-Ιέραξ   

-Μαρσύας   

-Μίμνερμος   

-Πίνδαρος   

-Πυθαγόρας   

-Σαπφώ   

-Σείκιλος   

-Στησίχορος   

-Τέρπανδρος   

-Τυρταίος   

-Φρύνις

? Αρχαία ελληνικά όργανα   

- ΛΥΡΑ: Σύμβολο του Απόλλωνα, δε χρησιμοποιείται σε εκδηλώσεις σε ανοιχτούς χώρους αλλά ως όργανο εκπαίδευσης των νέων.   

- ΦΟΡΜΙΓΞ: Η παλαιότερη εκδοχή της κιθάρας, τη χρησιμοποιούσαν οι ραψωδοί για την απόδοση των ομηρικών επών.    - ΒΑΡΒΙΤΟΣ: Με μεγάλους βραχίονες, που έχει ήχο γλυκύ και πιο βαρύ από αυτόν της λύρας.   

- ΠΑΝΔΟΥΡΙΣ: Τρίχορδο όργανο, πρόγονος του λαούτου, οι αρχαίοι το ονόμαζαν τρίχορδον.   

- ΑΥΛΟΣ & ΔΙΑΥΛΟΣ: Το σημαντικότερο πνευστό των ελλήνων που το χρησιμοποιούσαν σε όλες τις ιδιωτικές και δημόσιες τελετές, πομπές, θεατρικές παραστάσεις.   

- ΣΥΡΙΓΞ: Πνευστό, ταπεινής θέσης, που χρησιμοποιόταν από ποιμένες και ήταν μάλιστα συνδεδεμένη με το θεό Πάνα.    - ΣΑΛΠΙΓΞ: Κατασκευαζόταν από χαλκό.   

- ΤΥΜΠΑΝΟ: Κατεξοχήν γυναικείο όργανο.   

- ΚΡΟΤΑΛΑ: Ξύλινα κρουστά αντίστοιχα με τις σημερινές καστανιέτες.   

- ΚΥΜΒΑΛΑ: Κατασκευασμένα από μέταλλο, συνδέονταν με διονυσιακή λατρεία και τελετές.

? Ακρόαση μουσικών έργων

 

Εφαρμογή προγράμματος: 1-30 Νοεμβρίου.

Δραστηριότητες:

- Ακούμε μουσικές από σωζόμενα έργα σε έρευνα του Πέτρου Ταμπούρη

- Διαβάζουμε πληροφορίες για τις μορφές της αρχαίας ελληνικής μουσικής, για τα μουσικά όργανα και τους μουσικούς.

- Παρουσιάζουμε εικόνες από μουσικά όργανα.

Πηγές:   

-ΛύρΑυλος:www.lyravlos.gr   

-Wikipedia

Γνωριμία με το άθλημα της Ιππασίας

 

Υπεύθυνοι προγράμματος: Μπούκη Νικολέττα, Στεφανίδης Νικόλαος

 

Στα πλαίσια των οδηγιών για τη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση στα σχολεία ΕΑΕΠ,  οι Καθηγητές Φυσικής Αγωγής οργανώνουν διδακτικές επισκέψεις με σκοπό την γνωριμία των μαθητών με μη δημοφιλή αθλήματα. Οι επιμέρους στόχοι αυτών των επισκέψεων είναι:

 

 

 1. Να αναπτύξουν οι μαθητές βασικές γνώσεις για αυτά τα αθλήματα. (Γνωστικός τομέας)

 2. Με την ενασχόληση των τεχνικών του κάθε αθλήματος, επιδιώκεται η ευχαρίστηση των μαθητών. (Ψυχοκινητικός Τομέας)

 3. Να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και θετική στάση σε νέες μορφές κίνησης και σπορ. (Συναισθηματικός Τομέας)

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων οργανώθηκε επίσκεψη στον Ιππικό όμιλο Κουρούτας για την γνωριμία των μαθητών της Δ? Τάξης του σχολείου μας με τα αθλήματα της Ιππασίας.

 

Συγκεκριμένα:

? Μοιράστηκε έντυπο υλικό στους μαθητές με πληροφορίες για την ιστορία των Ολυμπιακών αθλημάτων της Ιππασίας, βασικούς κανονισμούς, εξοπλισμό Ιππέα και Ίππου.

? Έγινε παρουσίαση σχετικού βίντεο από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση για τα Ολυμπιακά Ιππικά Αθλήματα.

? Πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική εκδρομή στον Ιππικό Όμιλο Κουρούτας όπου οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τα άλογα και να διδαχθούν βασικές τεχνικές του αθλήματος με τη βοήθεια έμπειρων εκπαιδευτών.