7ο Δημοτικό Πύργου

Καινοτόμα Προγράμματα

Γνωριμία με το Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας

Υπεύθυνοι προγράμματος: Ψαθά Πασχαλίνα, Γιαννάρου Χρυσή

Με αφορμή το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ??Μες  στο μουσείο σελ.47-55??το μάθημα των μαθηματικών ??Γνωρίζω καλά τα γεωμετρικά μοτίβα σελ.46-47?? και το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος ??Στο λαογραφικό μουσείο σελ.126-127??, ??Τα παλιά αντικείμενα διηγούνται σελ.128-129?? θελήσαμε  οι μαθητές να γνωρίσουν το Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας και να ενημερωθούν για την εξέχουσα θέση που κατείχε η περιοχή μας στην Αρχαία Ελλάδα.

Για το σκοπό αυτό μοιράστηκε έντυπο υλικό στους μαθητές με πληροφορίες για το Αρχαιολογικό Μουσείο. Οι μαθητές παρακολούθησαν βίντεο σχετικό με το μουσείο ώστε να γνωρίσουν την ιστορία των σπουδαιότερων εκθεμάτων.

Στόχοι μας ήταν: Να γνωρίσουν τα παιδιά την ιστορία του μουσείου, πότε ιδρύθηκε και από ποιους. Ποιά εκθέματα  φιλοξενεί, πόσες αίθουσες έχει και πως είναι τοποθετημένα τα ευρήματα στις αίθουσες. Να γνωρίσουν τις περίφημες γλυπτικές  συνθέσεις των αετωμάτων του Ναού του Δία, τη Νίκη του Παιωνίου και τον Ερμή του Πραξιτέλη.

Για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική εκδρομή στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας.

Η μετάβασή μας στην Αρχαία Ολυμπία έγινε με τρένο ώστε να γνωρίσουν τα παιδιά την ευρύτερη περιοχή της Ολυμπίας. Στο μουσείο μας περίμενε η αρχαιολόγος ,η οποία μας έδωσε πληροφορίες για όλα τα εκθέματα. Τα παιδιά είχαν την δυνατότητα να δουν από κοντά όλα τα ευρήματα για τα οποία είχαμε μιλήσει. Έμειναν κατενθουσιασμένα .Την άλλη ημέρα στο σχολείο ζωγραφίσανε και γράψανε στις εντυπώσεις τους.

Τα δάση καίγονται πλημμυρίζει η ζωή μας

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ PROJECT

«ΤΑ  ΔΑΣΗ» 

? Το δάσος καίγεται ? η ζωή μας πλημμυρίζει ?

 

Υπεύθυνες Προγράμματος: Μπότσα Δήμητρα, Πολυχρονίδη Στυλιανή

Τάξη: ΣΤ΄

Σχ. Έτος: 2011-2012

 

Το πρόγραμμα «Το δάσος καίγεται ? πλημμυρίζει η ζωή μας» απευθύνεται σε μαθητές της  τελευταίας τάξης  του δημοτικού σχολείου (ΣΤ΄) και είναι σχεδιασμένο σύμφωνα με τη μέθοδο Project. Ακολουθεί διαθεματικές προσεγγίσεις και ομαδοσυνεργατική εργασία. Οι μαθητές αναλαμβάνουν τον κυρίαρχο ρόλο τόσο στην εφαρμογή όσο και στο σχεδιασμό των ειδικών στοιχείων κάθε δραστηριότητας. Τα παιδιά συνεργάζονται, ερευνούν, ανακαλύπτουν, βιώνουν, δρουν, έχοντας ως βοηθό και συνεργάτη τον εκπαιδευτικό.

 

Επιλογή θέματος

 

Η επιλογή του συγκεκριμένου προγράμματος έγινε με αφορμή τις πρόσφατες πλημμύρες που έπληξαν την πόλη μας, οι οποίες θα συνδεθούν με τις πυρκαγιές του 2007. Ως επίκαιρο το θέμα μας προσφέρει πλούσιο υλικό προς άντληση και διερεύνηση. Επίσης, οι πρόσφατες παραστάσεις των παιδιών μας δίνουν ένα πρόσφορο έδαφος για την ευαισθητοποίηση τους ως προς την αντιμετώπιση του προβλήματος.

 

Γενικός Σκοπός

 

Σκοπός του προγράμματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές  περισσότερα πράγματα για τα δάση και την εξέχουσα σημασία της ύπαρξής τους για τη ζωή όλων μας. Κατά συνέπεια  να συνειδητοποιήσουν τις καταστροφικές συνέπειες (όπως οι πλημμύρες) των δασικών πυρκαγιών. Έτσι, μέσα από αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα τα παιδιά θα ευαισθητοποιηθούν απέναντι στο πρόβλημα των δασικών πυρκαγιών.

 

Επιμέρους Στόχοι

 ?Να αναγνωρίσουν οι μαθητές το δάσος ως ζωντανό και ισότιμο κομμάτι του φυσικού συνόλου, αναπτύσσοντας στάσεις ισοτιμίας, σεβασμού, και προστασίας απέναντί του.

?Να αποβάλλουν την αποκλειστικά ωφελιμιστική στάση του ανθρώπου απέναντι στο δάσος και να αναγνωρίσουν την αυταξία του.

?Να αναπτύξουν στάσεις υπευθυνότητας απέναντι στο ίδιο το δασικό οικοσύστημα αλλά και αλληλεγγύης απέναντι σε όλους όσους ωφελούνται και θα ωφεληθούν στο μέλλον από την υγιή παρουσία του και όσους πλήττονται από την καταστροφή του (ζώα φυτά και ανθρώπους).

?Να νοιάζονται και να ανησυχούν για την ασφάλεια των δασικών οικοσυστημάτων.

?Να γνωρίσουν οι μαθητές  το δασικό οικοσύστημα (δομικά στοιχεία βιοτικά, αβιοτικά/αλληλεπιδράσεις ?εξαρτήσεις/τροφικές αλυσίδες και πλέγματα) και να συνειδητοποιήσουν τη σχέση αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης του με το ανθρωπογενές και το ευρύτερο φυσικό περιβάλλον.

?Να γνωρίσουν την απειλή των δασικών οικοσυστημάτων που λέγετε πυρκαγιά και να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος που έχει πάρει παγκοσμίως και ειδικότερα στη χώρα μας μετά το 2007.

?Να διερευνήσουν τα αίτια και να γνωρίσουν τους τρόπους αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών. 

?Να αναγνωρίσουν τα παιδιά τις πλημμύρες ως μία από τις βασικότερες συνέπειες των δασικών πυρκαγιών.

 

Στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά θα πρέπει να έχουν αναπτύξει κριτική σκέψη αναλύοντας αιτίες, δράσεις και προτάσεις που σχετίζονται με την προστασία των δασών και τις δασικές πυρκαγιές. Θα πρέπει επίσης να είναι πρόθυμα να συμμετάσχουν σε δράσεις αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών, να προτείνουν και να πραγματοποιούν δικές τους δράσεις καθώς να ενεργοποιούν κι άλλους προς δράση. 

 

Διασύνδεση με τα μαθήματα

 

Το πρόγραμμά μας θα συνδεθεί με διάφορα διδακτικά αντικείμενα. 

?Σε σχέση με το Γλωσσικό Μάθημα θα μελετήσουμε διάφορα άρθρα εφημερίδων σχετικά με τις πυρκαγιές και τις πλημμύρες, τα οποία θα αναζητήσουμε από τα αρχεία των τοπικών (και όχι μόνο) εφημερίδων. Στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας θα διαβάσουμε στην τάξη ένα λογοτεχνικό βιβλίο σχετικό με τα δάση. Επίσης, τα παιδιά θα αναζητήσουν διάφορα ποιήματα, παραμύθια, παροιμίες που έχουν γραφτεί κατά καιρούς για το συγκεκριμένο θέμα.

?Τα Μαθηματικά θα μας διευκολύνουν να μελετήσουμε διάφορα στοιχεία που θα συγκεντρώσουμε, από την έρευνα που θα κάνουμε για τις πυρκαγιές του 2007, με την κατασκευή διαγραμμάτων.

?Μέσα από το μάθημα της Φυσικής τα παιδιά θα κατανοήσουν καλύτερα την έννοια του οικοσυστήματος και θα αναγνωρίσουν το δάσος ως ένα από τα βασικότερα οικοσυστήματα του πλανήτη μας. 

?Το γνωστικό αντικείμενο της Γεωγραφίας θα μας δώσει πληροφορίες για τα μεγαλύτερα δάση της Γης τα οποία θα εντοπίσουν τα παιδιά στον Παγκόσμιο χάρτη της τάξης. 

 

Δραστηριότητες και Κατασκευές

 

?Εύρεση και καταγραφή παροιμιών, φράσεων και αινιγμάτων σχετικά με τα δάση*

?Συνέντευξη από Δασολόγο

?Επίσκεψη στο βοτανικό κήπο και στον Κρόνιο Λόφο (που κάηκε το 2007)στην Αρχ. Ολυμπία

?Μακέτα υγιούς δάσους

?Μακέτα καμένου δάσους

?Εικονογραφημένη ιστορία

?Ψηφιακή ιστορία

?Επιτραπέζιο παιχνίδι

?Ενημερωτικά φυλλάδια*

?Διεξαγωγή Έρευνας και Απεικόνιση αποτελεσμάτων με γραφήματα

?Ταμπέλες με συμβουλές*

?Σταυρόλεξα, Κρυπτόλεξα, Ακροστιχίδες*

?Αφίσα

?Κολάζ

?Θεατρικό στα Αγγλικά

?Εκδήλωση και Παρουσίαση των εργασιών την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

 

*Παρουσιάζονται ενδεικτικά κάποιες εργασίες των παιδιών.

 

Αξιολόγηση

Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και συζήτηση αν πήραμε απάντηση στα ερωτήματά μας για τη σύνδεση των πυρκαγιών του 2007 με τις πρόσφατες πλημμύρες που έπληξαν την πόλη μας και την ανάγκη προστασίας του δάσους ως ζωντανό και ισότιμο κομμάτι του φυσικού συνόλου. Καταγράψαμε με τα παιδιά το λεξιλόγιο που αποκτήθηκε (πυρκαγιές υπόγειες ή έρπουσες, πυρόφυτα, είδη αντιπυρικών ζωνών κ.ά.)

Πιστεύουμε ότι δουλέψαμε αποτελεσματικά και σε επίπεδο ολόκληρου τμήματος και σε μικρές ομάδες. Καθ? όλη τη διάρκεια ανάπτυξης του σχεδίου υπήρξε ενδιαφέρον και ενθουσιασμός. Οι βασικές μας επιδιώξεις επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό.

 

Εσωτερικοί Συνεργάτες

Η Εκπαιδευτικός της Πληροφορικής Στούμπου Αμαλία, οι Εκπαιδευτικοί των Αγγλικών Σμυρνή Κανέλλα, Τσουρούλα Χριστίνα και η Εκπαιδευτικός της Θεατρικής Αγωγής Λιναρδάκη Ανδρεάνα.

 

Εξωτερικός Συνεργάτης

Ο Δασολόγος από το Δασαρχείο Πύργου Λάττας Παναγιώτης τον οποίο ευχαριστούμε θερμά για την πολύτιμη βοήθειά του.

Γνωριμία με τα σημαντικότερα κινήματα της ιστορίας της τέχνης-Βιωματικά

ΘΕΜΑ: «Γνωριμία με τα σημαντικότερα κινήματα της ιστορίας της τέχνης-Βιωματικά»

7ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΥΡΓΟΥ

ΤΑΞΗ: ΣΤ΄

Υπεύθυνη Προγράμματος: Κατερίνα Φιλάνδρα

 

Σκοπός

Σκοπός του προγράμματος είναι η επαφή των μαθητών με τα σημαντικότερα κινήματα  της ιστορίας της τέχνης. Το πρόγραμμα βασίζεται στο να μυηθούν βιωματικά ώστε να ανακαλύψουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε καλλιτέχνη και να αποκωδικοποιήσουν τις τεχνοτροπίες που εφαρμόζονται στο κάθε κίνημα.

Στόχοι :

Γνώσεων

?Να αναγνωρίζουν και να αντιλαμβάνονται τα σημαντικότερα κινήματα.

?Να αναγνωρίζουν τα πλαστικά στοιχεία.

?Να αναγνωρίζουν έργα καλλιτεχνών.

?Να εφαρμόσουν τις νέες γνώσεις στην καθημερινή μαθησιακή πρακτική.

?Να γνωρίσουν τις μεθόδους ανάλυσης έργων τέχνης.

Δεξιοτήτων

?Απόκτηση δεξιοτήτων στις τεχνικές υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος.

?Να μπορούν να κατατάσσουν ένα έργο τέχνης στο κίνημα που ανήκει.

?Να μπορούν να περιγράψουν ένα έργο τέχνης.

?Να εμπλουτίσουν τις δεξιότητές τους σε πραγματικές συνθήκες.

Στάσεων

?Να μπορούν να διακρίνουν τα πλαστικά στοιχεία και να τα εφαρμόζουν στην πράξη.

?Να υιοθετήσουν μια καινούργια στάση απέναντι στην τέχνη.

?Να ευαισθητοποιηθούν για τα σημαντικότερα κινήματα. 

Μεθοδολογία υλοποίησης

?Ερωτήσεις ? απαντήσεις

?Συζήτηση

?Καταιγισμός ιδεών

?Ασκήσεις

?Μελέτη περίπτωσης

Παιδαγωγικά αποτελέσματα

Οι μαθητές να μπορέσουν να εκφραστούν εικαστικά δημιουργώντας τα δικά τους έργα μέσα από τα κινήματα της τέχνης, ώστε να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.

Έργα

Δείτε εδώ τα έργα που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος.

Αξιολόγηση

Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα «Γνωριμία με τα σημαντικότερα κινήματα της ιστορίας της τέχνης-Βιωματικά» διαπιστώσαμε ότι η αλληλεπίδραση των μαθητών με τα κινήματα της τέχνης επιτείνει την ενεργητική συμμετοχή τους και το ομαδοσυνεργατικό κλίμα. Έτσι μέσα από την ανάλυση του έργου τέχνης και το καλλιτεχνικό πλαίσιο αναφοράς, οι μαθητές κατάφεραν να διερευνήσουν, να επεξεργαστούν και να μετουσιώσουν καλλιτεχνικά τα δικά τους έργα ορμώμενοι από τα κινήματα που αναλύθηκαν ώστε να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να  διαμορφώσουν την κριτική τους σκέψη  και να  αντιληφθούν τα πράγματα με νέο τρόπο.