7ο Δημοτικό Πύργου

Καινοτόμα Προγράμματα

Μελετώ τον αρχαίο Ελληνικό κόσμο

Γνωριμία με τον αρχαίο ελληνικό κόσμο

ΤΑΞΗ Δ

Υπεύθυνοι Προγράμματος: Βασιλική Κύργου, Βασιλική Τυλιγάδα

 

Συνεργάτες: Υπεύθυνη του Προγράμματος «Εκπαιδευτικά προγράμματα στην Αρχαία Ήλιδα»,

Κατερίνα Φιλάνδρα (Αισθητικής Αγωγής), Ανδρεάνα Λιναρδάκη (Θεατρικής Αγωγής), Νίκος Στεφανίδης (Φυσικής Αγωγής).

 

Σκοπός

Μέσα από την παρούσα εκπαιδευτική διαδικασία επιδιώκουμε να βοηθήσουμε το μαθητή να έρθει σε επαφή με την καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων, σε σχέση με τη μόρφωση, τη σίτιση, τα επαγγέλματα, τα παιχνίδια, τον πολιτισμό τους (θέατρα, αθλητικοί αγώνες, γιορτές, Μυστήρια). Επίσης να γνωρίσουν την Αρχαία Ήλιδα, την  έννοια της πόλης-κράτος, την καθημερινή ζωή των κατοίκων της, τις σχέσεις τους με τις γύρω πόλεις, το ρόλο της πόλης στη διοργάνωση των Ολυμπιακών αγώνων.

 

Εκπαιδευτική προσέγγιση

Μέθοδος project. Διαθεματική προσέγγιση.

Διασύνδεση με τα μαθήματα.

?Γλώσσα: Ανθολόγιο, σχετικά μαθήματα μέσα από το βιβλίο της  Γλώσσας.

?Ιστορία: «Τοπική Ιστορία» (Δ? τάξη) «Άθλοι του Ηρακλή» (Γ? τάξη)

?Μελέτη: Ενότητες σχετικές με τα επαγγέλματα, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό των Ελλήνων.

?Αισθητική Αγωγή: Ζωγραφιές, κολάζ, θεατρικό παιχνίδι, μουσική.

?Γυμναστική: Αγώνες, προβολή DVD.

 

Δραστηριότητες

  1. Πληροφορίες για την αρχαία Ήλίδα και τους Ολυμπιακούς αγώνες

  2. Διατροφή

  3. Εκπαίδευση

  4. Παιχνίδια

  5. Επαγγέλματα

  6. Ενδυμασία

  7. Πληροφορίες που αφορούν Προσωπεία-Μάσκες

  8. Κρυπτόλεξο

  9. Σταυρόλεξο

  10. Ακροστιχίδες

  11. Συλλαβισμός

  12. Πληροφορίες για το αρχαίο θέατρο

  13. Κατασκευές (Κολάζ - Κατασκευή προσωπείου)

  14. Εικόνες από το παρελθόν

  15. Συνταγές των αρχαίων Ελλήνων

 

Επίσκεψη

Θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Ήλιδας και στο Μουσείο της Ήλιδας όπου οι μαθητές θα συμμετέχουν σε παιχνίδια και σε θεατρικές παραστάσεις.

 

Αξιολόγηση

Η εκπαιδευτική επίσκεψη στην Αρχαία Ήλιδα ενθουσίασε τους μαθητές. Οι γνώσεις που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της διδακτικής επίσκεψης τους βοήθησαν στην κατανόηση αρκετών τομέων της καθημερινής ζωής των αρχαίων Ελλήνων και στην αμεσότερη επαφή με τον αρχαίο πολιτισμό γενικότερα αλλά και ειδικότερα με την Αρχαία Ήλιδα. Έμαθαν πολλά για την πόλη ? κράτος που διοργάνωσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το θέατρό της, την προετοιμασία των αθλητών, την εκπαίδευσή τους, τη διατροφή τους, την ενδυμασία τους, τα επαγγέλματα των κατοίκων την εποχή εκείνη, τα παιχνίδια των παιδιών. Περισσότερη εντύπωση από τα εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου τους έκανα τα αγάλματα, τα αγγεία, τα κοσμήματα, τα αρχαία νομίσματα. Όλα τα αγόρια δήλωσαν πως θα ήθελαν να συμμετείχαν στου Ολυμπιακούς Αγώνες και όλα τα κορίτσια πως θα ήθελαν να είναι μητέρες, αδερφές, κόρες ή σύζυγοι ενός Ολυμπιονίκη. Η βόλτα στον αρχαιολογικό χώρο της Ήλιδας και το μονοπάτι που περπάτησαν τα έκαναν να αισθανθούν υπερηφάνεα και χαρά που βρέθηκαν στον ιερό αυτό χώρο, ενώ το αρχαίο θέατρο τα κατέπληξε. Συνειδητοποίσαν τη σημασία της σωστής διατροφής, αφού έμαθαν για το αρχαίο ελληνικό πρωινό, το σωστό συνδυασμό τροφών αναγκαίων για τη σωστή ανάπτυξη όπως ψωμί, ελιές, αυγά, ξηροί καρποί, όσπρια, ψάρια κ.ά., το δείπνο με το συμπόσιο και τη σπουδαιότητά του.

Γνώρισαν επαγγέλματα των αρχαίων Ελλήνων όπως την αγγειοπλαστική, την υφαντική, το εμπόριο, τη ναυτιλία, την κεραμική, ιδιαίτερα δε έμθαν για το επάγγελμα του δασκάλου, του ιερέα, των γυμναστών των αθλητών.

Από την ιστορία έμαθαν για τον τρόπο εκπαίδευσης των αγοριών και την προετοιμασία των κοριτσιών για το μετέπειτα ρόλο τους ως σύζυγοι και μητέρες, καθώς και για το βάρος που έδιναν οι αρχαίοι στην εκγύμναση του σώματος παράλληλα με του πνεύματος ?νους υγιής εν σώματι υγιή?.

Διαπίστωσαν ότι τα παιχνίδια των παιδιών στην Αρχαία Έλλάδα ήταν αυτοσχέδια και εκπαίδευαν πνεύμα και μυαλό με τους κύβους μαντείας, την ακινητίνδα, την αποδιδρασκίνδρα, το αστραγαλίζειν.

Τέλος οι μαθητές γνώρισαν την Αρχαία Ελληνική ενδυμασία με τον πέπλο, το χιτώνα, τη χλαμύδα, ρούχα που ράβονταν και φοριούνταν πολύ εύκολα.

Το ταξίδι μέσα στο χρόνο ήταν πολύ ενδιαφέρον, η γνωριμία με την Αρχαία Ήλιδα, την ιστορία της και τον πολιτισμό της άκρως συναρσπαστική για τους μαθητές που με ιδιαίτερο ζήλο συνέλεξαν πληροφορίες κι ένιωσαν έστω και για λίγο την έννοια του « του καλού καγαθού πολίτη », το « ευ αγωνίζεσθαι » και την ευγενή άμιλλα ως τρόπο ζωής.

Οι σκέψεις και εντυπώσεις των μαθητών μετά την επίσκεψη στην αρχαία Ήλιδα (Δείτε δύο αντιπροσωπευτικά δείγματα (1) (2) ).

Η Μεγάλη Επανάσταση 1821

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ PROJECT (ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ)

 

«Η Μεγάλη Επανάσταση 1821»

 

Υπεύθυνες Προγράμματος: Μπότσα Δήμητρα, Πολυχρονίδη Στυλιανή

Τάξη: ΣΤ΄

Σχ. Έτος: 2011-2012

 

Το πρόγραμμα «Η Μεγάλη Επανάσταση 1821» απευθύνεται σε μαθητές της Στ΄ τάξης.

Σκοπός του προγράμματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές το Ιστορικό περιβάλλον της Επανάστασης,  τα σημαντικά πολιτικά και στρατιωτικά γεγονότα και να κατανοήσουν τις συνθήκες ιδιαίτερα σε σχέση με  την ιστορία του τόπου τους.

Κριτήρια επιλογής θέματος

Η Μεγάλη Επανάσταση του1821 διδάσκεται στην Στ΄ τάξη. Κατά συνέπεια διατίθεται άφθονο υλικό προς χρήση και διερεύνηση. Οι πηγές της τοπικής ιστορίας είναι εφικτό να γίνονται αντικείμενο μαθητικής έρευνας, καθώς βρίσκονται σε χώρους προσιτούς στη μαθητική κοινότητα. Η πρόσβαση των παιδιών στην τοπική βιβλιοθήκη ή σε τοπικά αρχεία διαμορφώνει δεσμούς ανάμεσα στα παιδιά και στους φορείς που διασώζουν την ιστορία του τόπου.

Γενικοί Στόχοι

Η απόκτηση ιστορικής συνείδησης συνθέτει αξίες και καθιστά τους νέους αντικειμενικούς κριτές της κοινωνικής πραγματικότητας.

Γνώση

?Να γνωρίσουν την Επανάσταση και τον αγώνα των Ελλήνων για απελευθέρωση ιδιαίτερα  σε τοπικό επίπεδο

?Να κατανοήσουν βασικές ιστορικές έννοιες σχετικές με την ενότητα όπως: μύηση, Φιλική Εταιρία, Εθνοσυνέλευση, Σύνταγμα, πολιορκία, ναυμαχία, πυρπολικό, Φιλελληνισμός.

?Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του πατριωτισμού ως παράγοντα νίκης.

?Να εκτιμήσουν το μέγεθος της θυσίας των επαναστατημένων Ελλήνων.

?Να κατανοήσουν το ρόλο που παίζουν οι ηγέτες στη διαμόρφωση της ιστορίας ενός τόπου.

?Να διερευνήσουν την έννοια του εθνικού ήρωα.

Στάση- Αξίες

?Να εκτιμήσουν την αγωνιστική δράση.

?Να αντιληφθούν τα προβλήματα ενός επαναστατικού αγώνα.

Δραστηριότητες

Οι δραστηριότητες του προγράμματος είναι σχεδιασμένες με τη μέθοδο Project με βασική επιδίωξη την επεξεργασία τους από τα παιδιά κατά κύριο λόγο μέσα από την ομαδική εργασία.

 

Δραστηριότητα 1η: Τα πρώτα βήματα

             Στόχοι: α) Προβληματισμός των παιδιών με το θέμα

β) Καταγραφή αποριών, απόψεων, ερωτήσεων για τη δημιουργία ενός βασικού δομικού προσχεδίου.

 

Δραστηριότητα 2η: Επίσκεψη στην τοπική βιβλιοθήκη

Στόχοι: α) Άντληση υλικού για τον Πύργο στα χρόνια της Επανάστασης.

β) Ενίσχυση της σχέσης του σχολείου με την τοπική κοινωνία.

 

Δραστηριότητα 3η: Συγκέντρωση πληροφοριών για Φιλέλληνες που πρόσφεραν στην Επανάσταση (Λόρδος Βύρων, Σανταρόζα, Ντε Λα Κρουά, Φαβιέρος)

Στόχοι: Συνειδητοποίηση της επίδρασης που άσκησε η Ελληνική Επανάσταση στη Ευρώπη και στις τέχνες ( ζωγραφική, ποίηση, λογοτεχνία.)

 

Δραστηριότητα 4η: Καταγραφή οδονύμιων της περιοχής από την Ελληνική Επανάσταση.

 

Δραστηριότητα 5η: Κατασκευή σταυρόλεξων- ακροστιχίδων- κρυπτόλεξων σχετικών με τη Μεγάλη Επανάσταση του 1821.

 

Δραστηριότητα 6η: Προβολή ντοκιμαντέρ «Η Ελληνική Επανάσταση 1821» από το National Geographic.

 

Δραστηριότητα 7η: Θεατρική Παράσταση

1)Η Σκιά του Ρήγα

2)Το Μεγάλο Χρέος

3)Μαντώ Μαυρογένους

Διαθεματικές Προσεγγίσεις

Γλώσσα: Ανάγνωση κειμένων, δημοτικών τραγουδιών, κειμένων από το Ανθολόγιο, Μυθιστορηματικών βιογραφιών.

Γεωγραφία: Κατασκευή χαρτών με τα επαναστατικά κινήματα, με τις έδρες των τοπικών οργανισμών και εθνικών συνελεύσεων, μαχών, τόπων που σημειώθηκαν σημαντικά γεγονότα.

Αισθητική Αγωγή: Ζωγραφιές, κολάζ με ήρωες και ηρωίδες της Επανάστασης, πλακάτ με συνθήματα και πρόσωπα της Επανάστασης.

Μουσική: Χορωδία με τραγούδια της Επανάστασης.

Φυσική Αγωγή: Χοροί

Αξιολόγηση

Με το σχεδιασμο? και την υλοποι?ηση εκπαιδευτικω?ν δραστηριοτη?των, οι μαθητε?ς χωρισμε?νοι σε ομα?δες , αξιοποι?ησαν τις πηγε?ς και α?ντλησαν τις πληροφορι?ες που τους οδη?γησαν στη συ?νθεση μιας περισσο?τερο ολοκληρωμε?νης εικο?νας της Ηλει?ας κατα? την Επανα?σταση του 1821. Κατανο?ησαν πως η Ιστορι?α του το?που τους αποτελει? κομμα?τι της γενικη?ς μας ιστορι?ας. Με τον συντονισμο? και την καθοδη?γηση απο? τις δασκα?λες τους εργα?στηκαν με προθυμι?α για ο?λες τις δραστηριο?τητες που ει?χαν προβλεφτει?. Τε?λος, παρουσι?ασαν θεατρικα? και καταχειροκροτη?θηκαν απο? μαθητε?ς και γονει?ς για την εξαιρετικη? ερμηνει?α των ρο?λων τους, αποτε?λεσμα της κατανο?ησης και γνω?σης του παρελθο?ντος.

Συνεργάτες

Δασκάλα Φ. Αγωγής: Μπούκη Νίκη

Δάσκαλος Μουσικής: Γκιντζίρης Γεώργιος

Δασκάλα Θεατρικής Αγωγής: Λιναρδάκη Ανδρεάνα

Δασκάλα Εικαστικών: Φιλάνδρα Κατερίνα

Η Επικοινωνία τότε και σήμερα

Επικοινωνία τότε και σήμερα

Υπεύθυνοι προγράμματος: Γιάνναρου Χρύσα, Ψαθά Πασχαλίνα

 

Αναλάβαμε αυτό το πρόγραμμα προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν την ιστορική εξέλιξη καθώς και την αξία των μέσων επικοινωνίας που στην σημερινή εποχή είναι απαραίτητα.

 

Στόχοι της  εργασίας

? Να ενημερωθούν οι μαθητές για την εξέλιξη της τεχνολογίας.

? Να κατανοήσουν την ιστορική εξέλιξη της επικοινωνίας.

? Να συνειδητοποιήσουν την αξία των μέσων επικοινωνίας .

? Να αναπτύξουν την ικανότητα να συνεργάζονται μέσα από μια ομαδοσυνεργατική διαδικασία.

? Να αναπτύξουν  πρωτοβουλίες, να αντενεργούν και να σκέφτονται  δημιουργικά και συλλογικά.

? Να εξοικειωθούν με εκπαιδευτικά λογισμικά.

? Να δημιουργήσουν πρωτότυπες  κατασκευές και προσωπικά ενδιαφέροντα.

? Να μάθουν να γράφουν επιστολές.

 

Μεθοδολογικά εργαλεία της εργασίας

? Μέθοδος project

? Καταιγισμός ιδεών.

? Επίσκεψη σε χώρους (ταχυδρομείο ΟΤΕ.)

? Μελέτη δευτερογενών πηγών (βιβλιογραφική έρευνα, διαδίκτυο).

 

Διασύνδεση με τα μαθήματα

Με αφορμή το μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας και συγκεκριμένα τα εξής μαθήματα: Θείος Παύλος(σελ.28), Ένα γράμμα για την Ιωάννα σελ.32 (β τεύχος) `σκεφτήκαμε να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα Η επικοινωνία τότε και σήμερα. Η εργασία αυτή  θα συνδεθεί με το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος στο 1ο κεφάλαιο με τίτλο Η επικοινωνία άλλοτε και σήμερα. Επιπλέον θα σχετιστεί με την αισθητική αγωγή αφού οι μαθητές  θα μπορούν να δημιουργήσουν ζωγραφιές και κατασκευές απεικονίζοντας διάφορα μέσα επικοινωνίας. Επίσης μέσω της φυσικής και θεατρικής αγωγής οι μαθητές  θα έχουν την δυνατότητα  να χρησιμοποιήσουν διάφορα παιχνίδια προκειμένου να επικοινωνούν μεταξύ τους. Τέλος μέσα από το μάθημα των Υ/Π θα έρθουν σε επαφή με τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας.

 

Δραστηριότητες

Οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος είναι οι ακόλουθες:

  1. ?Κολάζ-Ζωγραφιές Παιδιών

  2. ?Επιστολές

  3. ?Έντυπο δραστηριοτήτων

  4. ?Επίσκεψη στο Ταχυδρομείο

 

Αξιολόγηση

Μία δραστηριότητα που βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν την εξέλιξη της επικοινωνίας ήταν η κατασκευή κολάζ με όλες τις μορφές της επικοινωνίας από παλαιά μέχρι σήμερα. Επίσης τα παιδιά ζωγράφισαν διάφορα μέσα επικοινωνίας και ασχολήθηκαν με την συμπλήρωση  ασκήσεων που αφορούσαν το αντικείμενο της εργασίας. Στο μάθημα των υπολογιστών τα παιδιά είχαν την δυνατότητα να επικοινωνήσουν μέσω skype.

Σε πολλούς μαθητές έκανε εντύπωση ότι παλαιότερα επικοινωνούσαν με την φωτιά. Ακόμη γνώρισαν τον Ερμή και τον Φειδιππίδη.

Κάποιοι μαθητές είπαν:

  1. ?Εμένα μου έκανε εντύπωση ο Ερμής .

  2. ?Εμένα μου άρεσε η φωτιά.

  3. ?Εμένα μου έκαναν  εντύπωση τα ταχυδρομικά περιστέρια.

  4. ?Εμένα μου άρεσε που μάθαμε για τους αγγελιοφόρους.

  5. ?Εμένα μου άρεσε που μίλησα στον υπολογιστή.

  6. ?Εμένα μου άρεσε ότι τα παλαιά χρόνια επικοινωνούσαν με τη φωτιά.

Επίσης :

Οι μαθητές διδάχτηκαν τον τρόπο γραφής  μιας επιστολής και ταχυδρόμησής της. Είχαν την ευκαιρία να την ταχυδρομήσουν κατά την διάρκεια  της επίσκεψής  μας στο τοπικό ταχυδρομείο. Όλα τα παιδιά έμειναν ενθουσιασμένα.

Κάποιοι μαθητές είπαν:

  1. ?Το πρώτο πράγμα που μου έκανε εντύπωση και μου άρεσε στο ταχυδρομείο ήταν όταν αγοράσαμε μαζί με την κυρία μας το γραμματόσημο και το κολλήσαμε πάνω στο γράμμα. Το άλλο που μου άρεσε ήταν τα κουτιά που ρίχνουμε τα γράμματα. Τα δύο είναι κίτρινα και λένε εσωτερικό, εξωτερικό και το τρίτο είναι κόκκινο και είναι εξπρές.

  2. ?Εμένα μου έκανε εντύπωση η ζυγαριά που ζυγίζουν τα γράμματα.

  3. ?Εμένα μου έκαναν εντύπωση τα γραμματόσημα που είχαν πολλά σχέδια.

  4. ?Εμένα μου έκανε εντύπωση όλο το εσωτερικό του ταχυδρομείου.

  5. ?Εμένα μου άρεσε που γράψαμε γράμμα.

  6. ?Εμένα μου άρεσε που πήγαμε όλα τα παιδιά μαζί στο ταχυδρομείο και στείλαμε γράμματα.

  7. ?Εμένα μου άρεσαν οι φάκελοι που ζωγραφίσαμε.

  8. ?Εμένα μου άρεσε που ζωγραφίσαμε έναν μεγάλο ταχυδρόμο.

Τελικά  οι μαθητές κατάφεραν  να  κατανοήσουν την εξέλιξη και την αξία των μέσων επικοινωνίας. Κατάλαβαν ότι η επικοινωνία αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι ολόκληρου του πλανήτη μας. Χάρη σε αυτήν η καθημερινότητα μας έγινε πιο εύκολη και η επικοινωνία με μακρινούς συγγενείς πιο άμεση.

 

Εντυπώσεις και σκέψεις των παιδιών για το πρόγραμμα.

  shapeimage_2.png