Θέμα : ?Κάστρα του νομού μας?
7ο Δημοτικό Σχολείο Πύργου
Δασκάλες : Βασιλοπούλου Ευσταθία, Καραϊλάνη-Μπουγά Αιμιλία
Εξωτερικοί Συνεργάτες: Παλαιολόγου Νικολέττα, Στούμπου Αμαλία
Τάξη : Γ
Διάρκεια προγράμματος : 2 εβδομάδες
Α? Επιλογή θέματος
Με αφορμή το κάστρο της Τροίας αποφασίσαμε να ψάξουμε για κάστρα στο νομό μας.
Β? Στόχοι του θέματος
να γνωρίσουν κομμάτια της ιστορίας του τόπου μας,
να γνωρίσουν τους λόγους που οδηγούν στη δημιουργία του κάστρου,
να παρατηρήσουν την αρχιτεκτονική του και τα υλικά κατασκευής του,
να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές που φέρνει το πέρασμα των χρόνων,
να αναπτύξουν την παρατηρητικότητά τους,
να αναπτύξουν την ικανότητα της προφορικής και γραπτής έκφρασης,
να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους,
να αναπτύξουν τον κινητικό τομέα ( μέσα από τον αυτοσχεδιασμό ).
Γ? Μέθοδος προσέγγισης
Μέθοδος project :
Σύνδεση μέσα από τα παραμύθια ,
χρησιμοποιώ την φαντασία μου και περιγράφω τη ζωή σε ένα κάστρο,
ζωγραφίζω ένα κάστρο, συγκέντρωση φωτογραφιών. Δημιουργία φυλλαδίου για την ξενάγηση των μαθητών στο κάστρο, συνοδευόμενο από φύλλο εργασιών..
Δ? Επισκέψεις
Επίσκεψη στο κάστρο της Κυλλήνης.
Ε? Παρουσίαση του έργου των μαθητών
Στ? Αξιολόγηση
Μετά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο κάστρο, μοιράστηκαν στους μαθητές ερωτηματολόγια προκειμένου να αποτιμηθεί η ποιότητα της εμπειρίας που είχαν τα παιδιά εκεί, αλλά και να διαπιστωθούν τα αδύνατα και δυνατά σημεία της δραστηριότητας. Συγκεντρώθηκαν συνολικά 28 ερωτηματολόγια στα οποία τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν σε έξι ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις αφορούσαν την ίδια τη δομή του προγράμματος, την αποτελεσματικότητα του φυλλαδίου που δόθηκε κατά τη διάρκεια του, την ανάκληση μνήμης σχετικά με τα αντικείμενα που είδαν στο μουσείο αλλά και τη γενικότερη εντύπωσή τους από την επίσκεψη.
Στην πρώτη ερώτηση σχετικά με το μέρος του προγράμματος που τους άρεσε περισσότερο, το 32% των μαθητών απάντησε ότι του άρεσε η επίσκεψη στο μουσείο, το 21% η στάση στην αίθουσα του πρίγκιπα, το 22% το παιχνίδι, το 18% η στάση στη μακέτα και το 7% η αρχική γνωριμία. Η αλήθεια είναι ότι σε αυτή την ερώτηση οι απαντήσεις ήταν πολύ μοιρασμένες και διαφορετικές μεταξύ τους, κάτι που διαπιστώθηκε και στην επόμενη ερώτηση.
Έτσι, στην ερώτηση για το ποιο μέρος του προγράμματος τους άρεσε λιγότερο, το 43% απάντησε πως ήταν η στάση στην αίθουσα του πρίγκιπα σε αντίθεση με το 21% που του άρεσε η φάση αυτή περισσότερο, το 25 % βρήκε λιγότερο ενδιαφέρον το παιχνίδι, μία προτίμηση που είναι ελάχιστα πιο αυξημένη σε σύγκριση με το 22% των παιδιών που τους άρεσε περισσότερο. Το 11% βρήκε αδιάφορη τη φάση της αρχικής γνωριμίας και μόνο το 7% απάντησε πως του άρεσε λιγότερο η στάση στο μουσείο. Γενικά, οι διαφορές ήταν πολύ μικρές στις δύο αυτές ερωτήσεις, ενώ η πρώτη εικόνα που έδωσαν τα ερωτηματολόγια έδειχνε μία μεγάλη ποικιλία στη φάση που τους άρεσε περισσότερο . Δηλαδή, αυτό που άρεσε σε αρκετά παιδιά δεν άρεσε αντίστοιχα σε κάποια άλλα. Π. χ βρήκαν ενδιαφέρον το ότι «μάθαμε πόσα τζάκια και παράθυρα είχε η αίθουσα του πρίγκιπα» και αντίστοιχα μου άρεσε λιγότερο εκεί «γιατί κουράστηκα να μετράω παράθυρα». Ωστόσο, με μια πιο προσεχτική ανάγνωση, η επίσκεψη στο μουσείο φάνηκε να είναι πιο αρεστή και λιγότερο αρεστή η στάση και η άσκηση παρατηρητικότητας στην αίθουσα του πρίγκιπα, σε έναν χώρο του Κάστρου που δεν προσφέρει και τις καταλληλότερες συνθήκες για τη διεξαγωγή προγράμματος. Έτσι, δεν ήταν παράξενο που δύο παιδιά απάντησαν ότι πείναγαν και κρύωναν εκεί. Τέλος, ενδιαφέρον έχει η απάντηση μαθητή ότι του άρεσε λιγότερο η στάση στο μουσείο γιατί «ο κύριος μου είπε να μη βγάζω φωτογραφίες»!
Σχετικά με τη γνώμη των παιδιών για το φυλλάδιο που τους δόθηκε, το 71% απάντησε πως ήταν βοηθητικό στην πορεία της επίσκεψης και το 18% ότι ήταν απαραίτητο. Είναι σημαντικό να επισημανθεί πως κανένα παιδί δεν απάντησε πως το φυλλάδιο ήταν περιττό ή αδιάφορο.
Στην ερώτηση για το ποιο αντικείμενο θυμούνταν , οι απαντήσεις ήταν πλούσιες και ενδιαφέρουσες. Τα περισσότερα παιδιά ανακάλεσαν το ανθρωπόμορφο κλειδί σταυροθολίου και τα νομίσματα και αμέσως μετά, με ένα ποσοστό 20% ανέφεραν τα σπιρούνια των ιπποτών. Ένα παιδί ανέφερε το σήμα των ιπποτών, δηλαδή το οικόσημο των Βιλλεαρδουίνων, δύο παιδιά ανέφεραν τα κοσμήματα, άλλα δύο το χάλκινο αγαλματίδιο ιππότη και ένα παιδί ανέφερε τα ψαλίδια. Πολλές από τις απαντήσεις χαρακτηρίζονταν από συνδυασμό αντικειμένων και μάλιστα περισσότερων των δύο, γεγονός που καταδεικνύει την εντύπωση που προκάλεσαν τα εκθέματα στα παιδιά, η οποία μάλιστα διατηρήθηκε και μετά την επίσκεψη. Ακόμη όμως και οι απαντήσεις που εμφανίζονται εκτός θέματος, όπως η μακέτα του κάστρου ? που μπορεί να μην είναι αρχαίο αντικείμενο αλλά αποτελεί έκθεμα του μουσείου ? ή τα τζάκια και τα μπαλκόνια του κάστρου και «κάτι μεγάλες πέτρες από το κάστρο», δείχνουν ότι τα παιδιά πρόσεξαν στοιχεία του χώρου και τα ανακάλεσαν στη μνήμη τους.
Η επόμενη ερώτηση για το αν θα πρότειναν σε κάποιο φίλο τους μια παρόμοια επίσκεψη, ήταν ένας έμμεσος τρόπος για να διαπιστωθεί η γενικότερη εντύπωση και η επιτυχία της επίσκεψης. Από τα 28 ερωτηματολόγια, μόνο σε ένα η απάντηση ήταν όχι. Από τα 27 παιδιά μάλιστα που απάντησαν ΝΑΙ, τα τέσσερα παιδιά ανέφεραν «Ναι, γιατί ήταν φανταστικά» ή «ήταν ωραία» ενώ επτά παιδιά έδωσαν έμφαση στη γνωστική διάσταση της επίσκεψης με απαντήσεις όπως «ναι, γιατί θα μάθαινε και αυτός πολλά».
Στην έκτη και τελευταία ερώτηση για το πώς πέρασαν οι μαθητές στο κάστρο, το 68%, δηλαδή 19 μαθητές, απάντησαν πως πέρασαν όμορφα και πως έμαθαν πολλά πράγματα, επιλέγοντας την απάντηση που ουσιαστικά συνδύαζε το «τερπνόν μετά του ωφελίμου», ενώ από τρεις ήταν οι απαντήσεις που αναφέρονταν μόνο στο «περάσαμε όμορφα» ή στο «μάθαμε πολλά πράγματα» αντίστοιχα.
Συμπερασματικά, αυτό που προέκυψε από την αξιολόγηση, ήρθε ουσιαστικά να επιβεβαιώσει τη γενικότερη αίσθηση της επιτυχούς διεξαγωγής του εκπαιδευτικού προγράμματος στο Κάστρο Χλεμούτσι όπως αυτή είχε επισημανθεί αμέσως μετά τη διενέργειά του. Τα παιδιά «πέρασαν όμορφα και έμαθαν πολλά πράγματα» υποδεικνύοντας έτσι ότι ο διττός στόχος για μάθηση και ψυχαγωγία που είχε τεθεί αρχικά από τις δημιουργούς του προγράμματος, είχε επιτευχθεί. Τα παιδιά με τις απαντήσεις τους υπέδειξαν τα αδύναμα και τα δυνατά σημεία στη διενέργειά του, προσφέροντας έτσι πολύτιμα στοιχεία που θα ληφθούν υπόψη σε πιθανές μελλοντικές σχολικές επισκέψεις στο χώρο. Τα ερωτηματολόγια ανέδειξαν τη χρησιμότητα και αποτελεσματικότητα του φυλλαδίου, ενώ οι ενδιαφέρουσες απαντήσεις σχετικά με τα αντικείμενα του μουσείου, ήρθαν να αποτυπώσουν τη μαθησιακή διάσταση του προγράμματος. Τα παιδιά δεν είχαν μια θολή και αόριστη εικόνα για το τι είδαν, αλλά αντίθετα συγκράτησαν επιλεγμένα αντικείμενα. Τέλος, το γεγονός ότι 27 μαθητές απάντησαν πως θα πρότειναν μια παρόμοια επίσκεψη σε ένα φίλο τους, ήταν η αυθόρμητη πλην όμως έμμεση επιβεβαίωση για την επιτυχία της μουσειοπαιδαγωγικής δραστηριότητας στο Κάστρο Χλεμούτσι.
Δείτε εδώ σε γραφική απεικόνιση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ
7ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΥΡΓΟΥ
ΤΑΞΗ: Β
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : Πολυζώη Ευτυχία, Μποσκίνη Αναστασία, Αντωνοπούλου Παναγιώτα
ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Α. ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
Αφορμή για την επιλογή του συγκεκριμένου θέματος αποτέλεσε το γεγονός ότι οι μαθητές βρίσκονται στο στάδιο αλλαγής των νεογιλών δοντιών τους καθώς και η ανησυχία που εκφράζουν κάθε φορά που επισκέπτονται τον οδοντίατρό τους.
Κρίθηκε σημαντική η ευαισθητοποίηση των παιδιών στο θέμα της προληπτικής ιατρικής ιδιαίτερα στον τομέα της στοματικής υγείας.
Β. ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΚΟΠΟΣ
Να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν οι μαθητές τη σημασία που έχει η στοματική υγιεινή στη σωστή σωματική ανάπτυξη.
Γ. ΣΤΟΧΟΙ
Να γνωρίσουν οι μαθητές τι υπάρχει μέσα στο στόμα τους, τη χρήση ? λειτουργία τους στόματος τους, τη μορφολογία, τους τύπους, τη χρησιμότητα των δοντιών τους αλλά και τις παθήσεις τους.
Να γνωρίσουν τους κανόνες υγιεινής των δοντιών και να πληροφορηθούν για τα προϊόντα στοματικής υγιεινής.
Να κατανοήσουν το ρόλο της διατροφής στην υγιεινή των δοντιών.
Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη της προληπτικής επίσκεψης στον οδοντίατρο αλλά και να αποβάλουν τυχόν φοβίες.
Να παίξουν, να εκφραστούν ελεύθερα και να διασκεδάσουν.
Δ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Μέθοδος project ? Διαθεματική προσέγγιση.
Στη Γλώσσα: Γράψαμε κρυπτόλεξο, σταυρωτά, οικογένειες λέξεων. Λύσαμε σταυρόλεξο. Φτιάξαμε αφίσα με συμβουλές για γερά δόντια. Βρήκαμε γνωμικά ποιήματα και αινίγματα. Γράψαμε λεξιλόγιο κατ?αλφαβητική σειρά και ερμηνεία. Γράψαμε ερωτηματολόγιο για τη συνέντευξη που πήραμε από τον οδοντίατρο. Διαβάσαμε και αφηγηθήκαμε παραμύθια.
Στα μαθηματικά: κάναμε προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης με γερά και χαλασμένα δόντια, ταξινομήσεις, σύνολα, πίνακες κλπ.
Στη μουσική: μελοποιήσαμε σχετικό ποίημα..
Στη μελέτη περιβάλλοντος: μιλήσαμε για τις συνήθειες της καθημερινής υγιεινής, για τη σωστή διατροφή και για τις συνέπειες της κακής διατροφής.
Στη θεατρική αγωγή: δραματοποιήσαμε παραμύθια
Στην αισθητική αγωγή: φτιάξαμε κολάζ, αφίσες, ζωγραφιές με γερά και χαλασμένα δόντια με χαμόγελα.
Παρακολουθήσαμε βίντεο και παίξαμε παιχνίδια ερωτήσεων- απαντήσεων πάνω στο θέμα.
Επίσκεψη ομάδας των Γιατρών του Κόσμου για οδοντολογική εξέταση των παιδιών, συζήτηση και συνέντευξη.
Ε. Συμπέρασμα ? Αξιολόγηση
Θεωρούμε ότι πετύχαμε τους στόχους που είχαμε θέσει. Τα παιδιά απέκτησαν γνώσεις από τα συμπεράσματα που βγάλαμε.
Κατάλαβαν ότι το στόμα μας είναι μια καλοσχεδιασμένη μηχανή με πολλά τμήματα που λειτουργούν όλα μαζί για να μας κρατούν ζωντανούς, υγιείς και ευτυχισμένους.
Είναι πολύ σημαντικό η στοματική υγιεινή να αρχίζει από την παιδική ηλικία, ήδη από τα πρώτα δόντια, ώστε να συνηθίζουν τα παιδιά να χρησιμοποιούν τα μέσα καθαρισμού και φροντίδας.
Τα δόντια επηρεάζουν την υγεία του ανθρώπου και η φροντίδα τους είναι απαραίτητη σε όλες τις ηλικίες.
Η τερηδόνα, η ουλίτιδα και η περιοδοντίτιδα αποτελούν βασικές αρρώστιες των δοντιών και οι σωστές διατροφικές συνήθειες αποτελούν την καλύτερη άμυνα για να αποφύγουμε τις δυσάρεστες συνέπειες.
Η υγεία των δοντιών είναι αποκλειστικά δική μας ευθύνη και πρέπει να μάθουμε να χρησιμοποιούμε χημικά και μηχανικά μέσα καθαρισμού.
Οι τακτικές επισκέψεις στον οδοντίατρο, η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία είναι ουσιαστικής σημασίας για όλη μας τη ζωή αρκεί να τα φροντίζουμε σωστά.
Τα παιδιά δούλεψαν ομαδικά και ατομικά. Οι εργασίες τους μπήκαν σε φάκελο ξεχωριστό για κάθε παιδί μαζί με φωτογραφικό υλικό από την παρουσίαση των θεατρικών παραστάσεων, τη βιωματική μάθηση του βουρτσίσματος των δοντιών, το πληροφοριακό υλικό κλπ και θα μείνει ως αναμνηστικό της δουλείας τους πάνω στο πρόγραμμα.
Οι ομαδικές εργασίες κολλήθηκαν σε ταμπλό ( ζωγραφιές, κολλάζ, αφίσες) και παρουσιάστηκαν μαζί με τις δραματοποιήσεις των θεατρικών στους μαθητές και γονείς του σχολείου μας.
Τα παιδιά χάρηκαν με τη συμμετοχή τους. Το κλίμα ήταν ευχάριστο και δημιουργικό. Έδιωξαν τις φοβίες που είχαν για τον οδοντίατρο, βελτίωσαν την αυτοεκτίμηση τους. Επίσης βελτιώθηκαν οι σχέσεις με τους συμμαθητές τους μέσα από την ομαδική δουλειά.
Οι γονείς ήταν αρωγοί, βοήθησαν στη συγκέντρωση πληροφοριακού υλικού, ενημερώθηκαν και οι ίδιοι για το πώς θα έχουν υγιή δόντια.
Ζ. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ? ΙΝΤΕΡΝΕΤ
1. Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλιας τούρτας, Ευγένιος Τριβιζάς.
2. Σωματοακούσματα ? Δόντια, Νατάσσα Αναγνωστοπούλου ? Μπίτου.
3. Ιππόλυτος ο Ιπποπόταμος, Ζ. Ζαραμπούκα
4. Αχ, το δοντάκι μου, Ρέικο και Θάρλετ
5. Σοκολάκης και Ζαχαρούλα, Τρυποδόντη.
7. www.aim.gr
ΣΤ. ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ:
Α) Ηλιοπούλου Ευγενία
Β) Στεφανοπούλου Παναγιώτα
Γ) Φιλάνδρα Αικατερίνη
Δ) Γκιντζίρης Γεώργιος
Ε) Λιναρδάκη Ανδρεάνα
ΣΤ) Στούμπου Αμαλία
Στις 14 και 15 Δεκεμβρίου 2011 το σχολείο μας διοργάνωσε ένα Χριστουγεννιάτικο Παζάρι με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για το «Χαμόγελο του Παιδιού». Το παζάρι περιείχε χειροποίητες δημιουργίες όπως ρόδια, κηροπήγια, στεφάνια, κάρτες, ημερολόγια, συνταγές, συνθέσεις και άλλα, όλα φτιαγμένα υπό την επίβλεψη των καθηγητριών των Αγγλικών του σχολείου μας Τσουρούλα Χριστίνας και Σμυρνή Νέλλης. Η εκδήλωση είχε μεγάλη επιτυχία. Οι δημιουργίες εξαντλήθηκαν από την πρώτη κιόλας ημέρα. Γονείς, παιδιά ,εκπαιδευτικοί και φίλοι ανταποκρίθηκαν άμεσα!
Η βοήθεια σε παιδιά που έχουν ανάγκη είναι απαραίτητη και το σχολείο μας στηρίζει πάντα τέτοιες προσπάθειες!
Δείτε το δημοσίευμα της εφημερίδας Πατρίς στην πέμπτη σελίδα με τίτλο ?Συγκινητική ανταπόκριση? εδώ..